Usein kysytyt kysymykset jäsenyydestä

Olen muuttamassa ulkomaille. Miten tämä vaikuttaa jäsenyyteeni?

Jos olet lähdössä ulkomaankomennukselle eli olet töissä ulkomailla lähetettynä työntekijänä suomalaisen työnantajan palveluksessa (palkka maksetaan Suomesta ja verot maksetaan Suomeen), olet tällöin edelleen suomalaisen sosiaali- ja työttömyysturvan piirissä. Tilanteesi ei tällöin edellytä muutosten tekemistä TRAL:n tai IAET-kassan jäsenyyteen. Vakuutusturvan laajuus on kuitenkin rajatumpi pitkäkestoisen ulkomailla oleskelun aikana, koska vakuutusehdoista johtuen TRAL:n jäsenyyteen sisältyvä matkustajavakuutus ei ole voimassa yli 45 päivää kestävillä ulkomaanmatkoilla.

Jos olet lähdössä ulkomaille töihin paikallisella työsopimuksella tai muusta syystä (esim. puolison mukaan ulkomaankomennukselle), saattaa kohdallasi tulla kyseeseen ns. lepojäsenyys. Ulkomailla olevilla lepojäsenillä ovat voimassa ainoastaan TRAL:n jäsenedut ja -palvelut ilman työttömyys- ja vakuutusturvaa ja jäsenmaksun suuruus on vain 40,00 euroa vuodessa. Lepojäseneksi siirtyminen tulee kyseeseen ainoastaan siinä tapauksessa, jos eroat työttömyyskassan jäsenyydestä, joten ennen tällaisen jäsenyysmuutoksen tekemistä sinun tulee ensin olla yhteydessä IAET-kassaan omaan yksilölliseen tilanteeseesi liittyvien työttömyysturva-asioiden selvittämiseksi. Mikäli IAET-kassasta saamasi ohjeistuksen perusteella katsot tarpeettomaksi pitää enää työttömyyskassan jäsenyyttä voimassa Suomessa, voit olla tällöin yhteydessä TRAL:n toimistolle ja pyytää ohjeistusta IAET-kassan jäsenyyden päättämiseen ja lepojäseneksi siirtymiseen tarvittavia toimenpiteitä varten (mm. IAET-kassan jäsenyyttä koskeva kirjallinen eroilmoitus TRAL:lle).   

Mikäli ulkomailla oleskelu on lyhytaikaista (enintään puoli vuotta) tai oleskelun kesto ei ole ulkomaille lähtiessä vielä selvillä, suositellaan TRAL:n täysjäsenyys ja IAET-kassan jäsenyys pitämään voimassa. Mikäli ulkomailla oleskelu muuttuu pitkäaikaiseksi tai pysyväksi, kannattaa työttömyysturva- ja jäsenyysasioita siinä vaiheessa selvittää uudelleen.

Ulkomaille muuton vaikutuksesta työttömyysturvaan löydät lisätietoja IAET-kassan nettisivuilta.

Olen ryhtynyt/ryhtymässä yrittäjäksi. Miten tämä vaikuttaa jäsenyyteeni?

Myös yrittäjänä toimiessasi voit olla TRAL:n jäsen. Erityisesti yrittäjille kohdennetun palvelutarjonnan lisäksi yrittäjäjäsenillämme on käytettävissään samat jäsenedut ja palvelut kuin TRAL:n täysjäsenillä. Tutustu yrittäjille ja yrittäjyyttä harkitseville suunnattuun palvelutarjontaamme täällä.

Tarkempaa tietoa yrittäjäjäsenyydestä ja jäsenlajin vaihtamisesta yrittäjäjäseneksi löydät täältä.

Mikäli et ole varma, katsotaanko sinut tämänhetkisessä tilanteessasi palkansaajaksi vai yrittäjäksi (esim. omaa yritystoimintaa palkkatyön ohella tai puolisolla yritystoimintaa), löydät aiheesta tietoa yrittäjän työttömyysturvaa koskevasta osiosta. Jos sinulle on epäselvää, millä tavoin yritystoiminta vaikuttaa työttömyysturvaasi, olethan yhteydessä TRAL:n työttömyysturvaneuvontaan oman yksilöllisen tilanteesi selvittämiseksi.

Minulla ei ole vielä käytössäni mobiilijäsenkorttia, miten saan sellaisen tilattua?

Mobiilijäsenkortin voit tilata, mikäli käytössäsi on älypuhelin. Tilauksen voit tehdä asiointipalvelussa. Saat hetken kuluttua tilauksesta puhelimeesi latauslinkin, jonka kautta voit ladata puhelimeesi Lompakko-sovelluksen ja aktivointikoodin, jonka avulla jäsenkortti otetaan käyttöön sovelluksessa. Jäsenkortille kannattaa rekisteröidä oma sähköpostiosoite heti käyttöönoton jälkeen, jotta pystyt puhelimen vaihtuessa siirtämään itse jäsenkortin uuteen puhelimeen. Ilman sähköpostiosoitteen rekisteröintiä tämä ei onnistu. Rekisteröintiin löydät ohjeet täältä.

Puhelimeni/puhelinnumeroni vaihtui, miten saan mobiilijäsenkortin siirrettyä uuteen puhelimeen/numeroon?

Mobiilijäsenkortin saat siirrettyä uuteen puhelimeen / numeroon, mikäli olet rekisteröinyt jäsenkortille sähköpostiosoitteesi (ks. ohjeet edellisessä vastauksessa). Mikäli et ole rekisteröinyt jäsenkortille sähköpostiosoitettasi, voit tilata uuden kortin asiointipalvelussamme.

Muihin mobiilijäsenkorttia koskeviin yleisimpiin kysymyksiin löydät vastaukset täältä.

Miten haen jäsenmaksualennusta ja mitä liitteitä hakemuksen mukana tulee toimittaa?

Jäsenmaksualennusten hakemiseen löydät ohjeet täältä.

Mitä TRAL:n vakuutukset kattavat?

TRAL:n jäsenyyteesi sisältyvistä vakuutuksista löydät tietoa täältä.

Vakuutusehtojen tulkintaan yksittäistapauksissa emme voi TRAL:n toimistolla ottaa kantaa, joten mikäli sinulla on kysyttävää oman yksilöllisen tilanteesi osalta vakuutusturvan kattavuudesta, olethan yhteydessä suoraan If Vahinkovakuutusyhtiön asiakaspalveluun. TRAL:n jäsenilleen ottamista vakuutuksista löydät tarkempaa tietoa (mm. yksityiskohtaiset vakuutusehdot) If:n nettisivujen TRAL-osiosta, osoitteesta www.if.fi/tral.

Kuuluuko matkustajavakuutukseen myös matkatavaravakuutus?

Matkatavaravakuutusta ei TRAL:n jäsenilleen ottamaan matkustajavakuutukseen kuulu, vaan kyseessä on henkilövakuutus. Matkatavaravakuutus sisältyy usein kotivakuutukseen tai luottokorttiyhtiön vakuutukseen, joten näiden ehdot kannattaa tarkistaa ennen erillisen matkatavaravakuutuksen ottamista.

Olen lähdössä ulkomaanmatkalle eikä minulla ole jäsenkorttia. Kuinka nopeasti saan uuden jäsenkortin tai voinko saada jonkin muun todistuksen matkustajavakuutuksen voimassaolosta?

Puhelimeen ladattu mobiilijäsenkortti toimii ilman nettiyhteyttä, joten mikäli olet ladannut mobiilijäsenkortin puhelimeesi, on se riittävä tosite matkustajavakuutuksen voimassaolosta. Painettua jäsenkorttia et siis tarvitse matkalla, mikäli sinulla on mobiilijäsenkortti. Mikäli sinulla ei ole ollenkaan jäsenkorttia, voimme tilata sinulle uuden kortin korttitoimittajalta. Tilauksia teemme kerran viikossa, joten aivan akuutisti emme pysty korttia toimittamaan.

Mikäli matkalle lähtö on esim. seuraavana päivänä, voi erillisen vakuutustodistuksen tarvittaessa pyytää suoraan If Vahinkovakuutusyhtiön asiakaspalvelusta. Ennen erillisen vakuutustodistuksen pyytämistä kannattaa kuitenkin tarkistaa, onko omassa matkakohteessa vakuutusyhtiön sopimuslääkäriasemaa. Ainoastaan sopimuslääkäriasemat voivat jäsenkortin/vakuutustodistuksen perusteella laskuttaa suoraan vakuutusyhtiötä. Mikäli matkakohteessa ei ole sopimuslääkäriasemaa, voit asioida millä tahansa lääkäriasemalla. Sairauskulut maksetaan tällöin paikan päällä itse ja korvausta haetaan If:n korvauspalvelusta, joten erillistä vakuutustodistusta et tällöin tarvitse mukaan matkalle. Sopimuslääkäriasemien luettelon löydät If:n nettisivuilta. Mikäli matkustat matkakohteeseen, jossa hoitoon pääsyn edellytyksenä saattaa olla voimassaoleva vakuutus (esim. Yhdysvallat), kannattaa erillinen vakuutustodistus pyytää tällöin If:n asiakaspalvelusta.

Mitä tarkoitetaan perhejäsenyydellä?

Perhejäsenyyteen on mahdollisuus kahdella samassa taloudessa asuvalla TRAL:n täysjäsenellä. Perheen toinen jäsen saa jäsenmaksun alennettuun hintaan (-3 € täysjäsenen jäsenmaksusta) ja perheeseen lähetetään yksi yhteinen jäsenlehti. Jäsenellä on velvollisuus itse ilmoittaa TRAL:lle perhejäsenyyden alkamisesta ja päättymisestä. Ilmoituksen perhejäsenyydestä voi tehdä sähköpostitse osoitteeseen jasenasiat@tral.fi.